سنسور نوری

سنسور نوری چیست؟

سنسور نوری ردیاب الکترونیکی است که نور و یا تغییر در نور را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند. سنسور نوری در بسیاری از مصارف صنعتی کاربرد دارند، برای مثال: لامپی که به طور خودکار در پاسخ به تاریکی روشن است. سنسورهای موقعیت زمانی که یک شی پرتو نور را قطع می کند فعال می شوند.

سنسور نوری در زمره ی حس کننده های راه دور به شمار می روند . یعنی تماس فیزیکی با کمیت مورد اندازه گیری ندارند . این سنسورها بر اساس ارسال امواج مادون قرمز مدوله شده و دریافت بازتابش این امواج از سطوح مختلف عمل می کنند.

انواع سنسور نوری:

1- سنسورنوری یک طرفه

سنسورهای نوری یک طرفه بر اساس ارسال امواج مادون قرمز مدوله شده و دریافت باز تابش امواج از سطوح مختلف عمل می کند. خروجی این سنسورها یک سیگنال ۲۴ ولت مثبت یا منفی براساس نوع سنسور PNP یا NPN بودن سنسور می باشد.

سنسورهای نوری یک طرفه در انواع سیلندری و یا مکعبی وجوددارد.

از کاربرد های سنسور یکطرفه میتوان به تشخیص وجود یک جسم ، پارگی فیلم و یا ورق ، کنترل انحراف و …

 

2- سنسورنوری دو طرفه یا مقابل هم

سنسورهای نوری دو طرفه بر اساس ارسال امواج مادون قرمز مدوله شده و دریافت این امواج توسط گیرنده که در مقابل فرستنده نصب می شود عمل می کند.

از کاربردهای سنسور دو طرفه میتوان موارد زیر را نام برد

استفاده از سنسورنوری دوطرفه به منظور کنترل سطح مخزن ، شمارش تولید ،تشخیص پارگی ورق ،کنترل حرکت ورق

3- سنسورنوری رفلکتوری آینه دار

سنسور نوری اشعه های نور را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند. این وسیله کمیت فیزیکی نور را اندازه گیری کرده و سپس آن را به شکلی که برای وسیله قابل خواندن باشد برمی گرداند. سنسور نوری به طور کلی بخشی از یک سیستم بزرگتر است که ادغام یک منبع نور، یک دستگاه اندازه گیری و سنسور نوری را انجام می دهد. این وسیله اغلب به ماشه الکتریکی متصل می شود. ماشه به تغییر در سیگنال در داخل حسگر نور واکنش نشان می دهد. سنسور نوری می تواند تغییرات یک یا چند پرتو نور را اندازه گیری کند. زمانی که تغییری اتفاق می افتد ، حسگر نور به عنوان یک ماشه فوتوالکتریک ، افزایش و یا هر دو خروجی الکتریکی کاهش می یابد.

کاربرد سنسورهای نوری

سنسور نوری را می توان در زمینه انرژی برای نظارت بر سازه ها یافت که تولید انرژی، تولید، توزیع، و تبدیل انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. طبیعت توزیع فیبر نوری و non-conductive سنسورهای نوری مناسب برای برنامه های کاربردی نفت و گاز، از جمله نظارت خط لوله می باشد. آنها همچنین می توانند در توربین بادی نظارت پره، نظارت بر سیستم عامل های دریایی، نظارت بر قدرت خط و نظارت چاه استفاده شوند. کاربردهای دیگر شامل زمینه های معدنی و حمل و نقل از جمله پل، باند فرود فرودگاه ، سقف، راه آهن، هواپیما، بال، مخازن سوخت و نظارت بدنه کشتی می باشد.

یکی از ویژگی های سنسور نوری، توانایی آن دراندازه گیری تغییرات از یک یا چند پرتو نور است. این تغییر اغلب بر اساس تغییرات شدت نور رخ می دهد. هنگامی که یک تغییر فاز، سنسور فتوالکتریک نور به عنوان یک محرک عمل می کند و یا افزایش یا کاهش برق خروجی بسته به نوع سنسور را انجام می دهد.

فروشگاه خیلی خاص آماده است تا تمام نیازهای شما را از قبیل خرید راه اندازی  و اموزش شما را برآورده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه